איך לישון טוב נכון ובריא יותר?

על מה נדבר במאמר זה?

לישון טוב יותר, נכון יותר ובריא

אנו ישנים כשליש מחיינו. איכות השינה שלנו ובעקבותיה גם בריאותינו תלויה בתנוחת השינה שלנו ובפעולות שאותן אנו נוהגים לעשות לפני השינה. בכדי שתשנו טוב יותר, הבאנו לפניכם מספר המלצות מדעיות שיוכלו לעזור לכם לישון טוב יותר ובכך לתקן ולמנוע בעיות בריאותיות נוכחיות ועתידיות.

כאבים בכתף

אם אתם קמים בבוקר עם כאבים בכתף, הימנעו משינה על הכתף הכואבת בפרט ובכלל על הצד באופן כללי. כמו כן, מומלץ לא לישון על הבטן כיוון שזה גורם לחוסר תיאום בין הכתפיים (יפורט בהמשך).

התנוחה הטובה ביותר עבורכם היא שכיבה על הגב. תוכלו לשים כרית שטוחה, רצוי אורתופדית, מתחת לראשכם.

קח עוד כרית והניח אותה על הבטן וחבקו אותה. בדרך זו הכתפיים שלכם יהיו בצורה נכונה ויציבה. אם אינך מרגישים בנוח עם שינה על הגב, נסו לשכב על הצד השני, הצד שלא כואב. בכל מקרה, אל תשכבו על היד שלכם (כמו בתמונה השמאלית), זו תנוחה לא נכונה עבור הכתף שלכם.

 

איך לישון טוב נכון ובריא יותר

כאבים בגב

אם יש לכם כאבי גב, שמירה על הקימורים הנכונים של עמוד השדרה מאוד חשובה. אם המזרן שלכם כבר התרכך מידי, הגיע הזמן להחליפו בחדש (וכנראה בגלל זה אתם קוראים עכשיו), מזרך רך לא טוב לכאבי גב, על המזרן להיות קשיח בחלקו התחתון, ורך רק בחלקו העליון בסביבות 3-5 ס”מ בלבד. דוגמא למזרן מומלץ לכאבי גב.

ידוע כי שינה על הגב היא כנראה התנוחה הטובה ביותר עבור כאבי גב. המהדרין, מניחים כרית מתחת לברכיים כדי לסייע ביישור עמוד השדרה ובכדי להפחית את המתיחה בגידים.

אם אתם ישנים על הבטן, אל תתפלאו שאתם מתעוררים עם כאבי גב, במקרה שלכם, הכי טוב שאתם יכולים לעשות זה לשים כרית דקה מתחת לבטן התחתונה והאגן כך שהגב לא ישקע לתוך המזרן במהלך השינה ויישאר ישר ככל שניתן.

אם אתם אוהבים לישון על הגב ובכל זאת רוצים להימנע מכאבי גב, שינה על הצד ב”תנוחת העובר” , הכוללת כיפוף הברכיים לעבר החזה, היא המתאימה עבורכם. שימו כרית דקה בין הברכיים וככה תפחיתו כאבים בין הברכיים ותשמרו על כיפוף טבעי של עמוד השדרה.

כאבי גב תחתון בבוקר

 

כאבים בצוואר

בדיוק כמו עם כאבי גב, הצוואר שלכם צריך לקבל תמיכה תוך כדי השינה.

הכי בריא זה לישון על הגב עם כרית מתחת לראשכם ולהניח את הזרועות על 2 כריות מ-2 צידי הגוף. אנשים עם בעיות צוואר צריכים לבחור את הכריות שלהם בזהירות רבה, הכי טוב ללכת על כריות אורתופדיות עם שקע לצוואר.

אם אתם מעדיפים לישון על הצד, ודאו כי גובה הכרית שלכם אינו גבוה מדי. גובה הכרית צריך להתאים לרוחב הכתף כדי לעזור ולשמור על הצוואר שלכם במצב הנכון והראוי לו.

אם אתם ישנים על הבטן, השתדלו לישון על הכרית הדקה ביותר שתמצאו. עדיף לא לישון במצב זה בכלל כיוון שהצוואר נתמך רק בצד אחד.

כאבי צוואר

לא מצליחים להירדם?

בימנו זה יכול להיות קשה ללכת לישון ללא טלפונים חכמים, מחשבים או טלוויזיה לפני השינה, אך זה מה שצריך לעשות. הימנעות קטנה זו יכולה לעזור לכם מאוד אם יש לכם בעיה להירדם. האור מהמסכים משפיע לרעה על מחזורי השינה שלנו.

בנוסף, הימנעו מצריכת קפאין (קפה, תה, משקאות מוגזים, משקות אנרגיה וכדומה) לפחות 6 שעות לפני השינה.

רצוי לעשות ספורט מכל סוג שהוא בבוקר ואחר הצהריים (ולא בסמוך מאוד לשינה), אלו עוזרים לשפר את זרימת הדם שלנו, ומסייעים לנו להירדם הרבה יותר מהר.

איך להירדם מהר

מתעוררים רבות במהלך השינה

מצליחים להירדם אך לא מצליחים לישון לאורך זמן? אם אתם מתעוררים באמצע הלילה בדקו את טמפרטורת החדר ותדאגו שהיא תהייה כ-22 מעלות צלזיוס. יתר על כן, הימנעו משימוש במסכים (מחשב, טלפון וטלוויזיה) לפני השינה ומצריכה של אלכוהול בשעות הלילה.

אלכוהול מפר את מאזן הנוזלים בגוף ומשפיע לרעה על איכות השינה.

טיפ חשוב: אם אתם פה סימן שאתם שוקלים להחליף את המזרן שלכם, למזרנים אורתופדים חשיבות עליונה על שמירת רצף השינה שלכם, בדקו את דף המלצות על מזרנים שלנו.

מתקשים להתעורר בבוקר

נראה שחלק נכבד מן האוכלוסייה בעולם סובל מבעיה זו, אך למרבה המזל, קל מאוד לפתור בעיה זו. כוונו את השעון המעורר שלכם כל יום לאותה השעה (גם בסופי שבוע). אם תרצו להתעורר מוקדם, תצטרכו ללכת לישון מוקדם בערב קודם.

 

נוחרים במהלך השינה

אם אתם נוטים לנחור, הימנעו משינה על הגב. במצב זה, רקמות הגרון שקועות והלשון נופלת לאחור לתוך הגרון, דבר זה גורם לדרכי הנשימה להיות צרות יותר או חלילה להיחסם.

אז אם אתם נוחרים, בחרו את הכרית שלכם בקפידה. כריות רכות מדי עלולות לגרום לראשכם לנטות לאחור ולהגביר את הנחירות. השתמשו בכרית נוספת או במיטה מתכווננת המאפשרת הרמה קלה של הראש, בכדי לעצור את נפילת הלשון אל תוך קנה הנשימה.

לסיכום: אם אתם נוחרים, תשנו על הצד, שינה על הצד לא תגביל את זרימת האוויר והנחירות יפסקו.

פתרון לנחירות בלילה

התכווצויות רגליים

התכווצויות רגליים הן בדרך כלל עיוותים פתאומיים או הידוק של השרירים ברגליים (לרוב כיווץ של השוקיים או כפות רגליים). כמעט 80% מהאנשים סובלים מבעיה זו, ללא קשר לגילם. התכווצויות רגליים בלילה קשורות לרוב למחלה או משהו עצבי שניתן לפתור בערת תרופה. אם אתם נתקלים במצב זה לעתים תכופות, שוחחו עם הרופא שלכם.

אחת הדרכים הטובות לעצור את התכווצויות הרגל היא למתוח ולחזק את שרירי השוקיים. אתם יכול לנסות יוגה או לעסות את הרגליים לפני השינה.

זכרו: אם אתם רוצים להשיג תוצאות טובות, אתם צריכים לעשות זאת על בסיס יום יומי.

התכווצויות ברגליים במהלך השינה

בעיות נוספות

הפרעות שינה יכולות להיגרם על ידי גורמים רבים, החל מנעליים לא נוחות  או עייפות כללית ויכולות לגרום לבעיות שונות כגון בעיות במערכת העיכול או העצבים. רק רופא יכול לקבוע את הסיבה לבעיה ולייעץ על הטיפול המתאים.

אם אתם סובלים מצרבת לעיתים תכופות, אנו מציעים לכם לשכב על צד שמאל. שינה על צד שמאל מונעת מתוכן הבטן לחזור אל הוושט ובכך יכולה להפחית או אף למנוע את הצרבת.

הרגליים כואבות במהלך השינה? השתמשו בכרית גלילית או במיטה מתכווננת כדי לשמור על הרגליים מורמות קמעה במהלך השינה. הדם הוורידי שנצבר ברגליים ירד כלפי מטה, ואתם תרגישו הקלה.

כמו כן, נסו  לעסות את הרגליים לפני השינה וכמובן, הימנע מצריכת קפאין לפחות 6 שעות לפני השינה.

זהו, מקווים שעזרנו, אם כן, נשמח אם תשתפו את המאמר בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת, ככה גם אתם תעזרו לאחרים ותעזרו גם לנו.

שאלות? אנחנו כאן! 1800-467-454

אהבתם? שתפו!

מאמרים שעשוים לעניין אותך

ספת אירוח אשל
מיטות וידר – רהיטים מבית טוב

וידר מיטות – מיטות נפתחות, ספות נוער ואפילו מיטות לחדר שינה הורים ומיטות מתכווננות, וידר מיטות מתברגת גבוה בתחום השינה בישראל

מזרון מומלץ לכאבי גב

– איזה מזרון מומלץ לכאבי גב? האם יש מזרון מומלץ לבעיות גב? אם כן, מה כל כך מיוחד בו ואיך הוא יכול לעזור לכם? ובכלל איך מומלץ לכם לישון עליו…

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן?

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן? רכישת מזרנים היא לא רכישה רגילה. לפני שנפרוש לפניכם את משנתנו בנושא רכישת מזרנים, נקדים ונספר לכם כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן…

מזרן לישנים על הצד/הבטן או הגב
על הבטן על הגב או על הצד?

אתם ישנים על הצד? על הבטן? אולי הגב? לכל תנוחת שינה יש מזרן שמתאים לה! קראו איזה מזרן מתאים לישנים על הגב, איזה מזרן מתאים

מעוניינים בפרטים נוספים?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם